۱۲ تير ۱۳۹۸ - ۱۸:۲۱
کد خبر: ۶۱۱۹۳۳
آیت‌الله دری نجف‌آبادی:

دامن زدن به مصرف‌گرایی خیانت به کشور است|صنعت خودروسازی قدرت رقابت ندارد

دامن زدن به مصرف‌گرایی خیانت به کشور است|صنعت خودروسازی قدرت رقابت ندارد
امام جمعه اراک گفت: قطع به یقین افرادی که از تولید داخلی کشور حمایت نمی‌کنند و تنها به فکر دلالی برای بیگانگان هستند، خیانتکار محسوب می‌شوند.

به‌ گزارش خبرگزاری رسا، آیت‌الله قربانعلی دری نجف‌آبادی در دیدار با رئیس و کارکنان سازمان صنعت، معدن و تجارت استان مرکزی با اشاره به لزوم حمایت از تولید اظهار داشت: صنعت و معدن در شرایط کنونی بسیار کمک کننده بوده و می‌تواند برخی از مسائل و مشکلات را برطرف کند.

باید استراتژی‌های در حوزه صنعت و معدن نیز تغییر کند

وی افزود: باید استراتژی‌های موجود در حوزه صنعت و معدن نیز تغییر و به سمتی حرکت کند که به جای تعداد زیادی واحد تولیدی کم‌بازده، تعداد کمی واحد صنعتی مهم، موثر و پیش‌رو را در اولویت قرار دهد و از آن حمایت کند.

نماینده ولی‌ فقیه در استان مرکزی تصریح کرد: موتور محرکه یکی از همین صنایع است، در خودروسازی قدرت رقابت وجود نداشته و کیفیت نیز در سطح مطلوبی نیست، کشور توانایی تولید موشک هدایت‌شونده و نقطه‌زن را دارد، چرا نمی‌توانیم خودرویی با کیفیت که حداقل میزان مصرف سوخت را دارد تولید کنیم؟

آیت‌الله دری‌ نجف‌آبادی بیان کرد: نباید وابسته به دیگر کشورهای جهان مثل فرانسه باشیم، زیرا کشوری مثل فرانسه دوست ما نیست.

وی ادامه داد: با بررسی تاریخ چین متوجه می‌شویم که این کشور یک کشور تولیدکننده خودرو نبود اما هم‌اکنون تولیدات آنها دارای کیفیت بالایی بوده و شرکت‌ها و واحدهای تولیدی آن توان رقابت با آمریکا را دارند.

نماینده ولی‌فقیه در استان مرکزی عنوان کرد: در کشور زیرساخت‌ها و جوانان متخصص وجود دارد، باید از این ظرفیت‌ها استفاده کرد.

توانایی تولید جایگاه بنزین در حوزه نفت را باید به دست آوریم

آیت‌الله دری نجف‌آبادی خاطرنشان کرد: باید توانایی تولید و صادرات خود را ارتقا دهیم، در جریان نفت بارها گفته‌ام که باید توانایی تولید جایگاه بنزین را به‌دست آوریم، چقدر در صنعت نفت سرمایه‌گذاری کردیم؟

وی افزود: کشور در حوزه تولید وسایل و ماشین‌آلات راه و راه‌سازی یکی از کشورهای برتر بود، هم‌اکنون چه اتفاقی رخ داده است؟

نماینده ولی‌‌فقیه در استان مرکزی تصریح کرد: حمایت از صنعت، خوشه‌ای کردن آن و ارائه برنامه‌های آموزشی در صنعت و صادرات باید با جدیت دنبال شود و جزو برنامه‌های اولویت‌دار قرار گیرد.

آیت‌الله دری ‌نجف‌آبادی عنوان کرد: حداقل 30 درصد از تولیدات باید صادر شوند، اگر موفق به جذب بازاری می‌شویم نباید آن را رها کنیم، هم‌اکنون بازار محصولات کشاورزی روسیه فرصتی خوبی است و باید از آن بهره لازم را برد، اما به شرطی که استانداردهای لازم و ذائقه کشور مقصد را نیز در نظر بگیریم.

لزوم توسعه صنعت مولد در کشور

وی خاطرنشان کرد: نباید کشور مصرفی باشیم، باید صنعت مولد، آن هم مولد ارزش افزوده در کشور توسعه پیدا کند، قطع یقین دامن زدن به مصرف‌گرایی خیانت به کشور است، کشور از نظر مصرفی 2 هزار و 200 و از نظر تولید یک هزار و 800 بوده که این اختلاف بسیار است.

نماینده ولی‌‌فقیه در استان مرکزی ادامه داد: آیا واقعا هم‌اکنون مشکل اساسی کشور واردات شکر است؟ شکری که اگر مصرف نشود هیچ اتفاقی رخ نمی‌دهد.

باید 35 تا 40 درصد از تولید ناخالص ملی به چرخه سرمایه‌گذاری مولد بازگردد

آیت‌الله دری نجف‌آبادی افزود: در شرایط کنونی حداقل باید 35 تا 40 درصد از تولید ناخالص ملی به چرخه سرمایه‌گذاری مولد بازگردد تا سبب رشد اقتصادی کشور و کاهش مشکلات شود.

لزوم حمایت واقعی از صنعت سنگ استان

وی تصریح کرد: حمایت و نظارت از صنایع و واحدهای تولیدی باید وجود داشته باشد، برهمین اساس باید در صنعت سنگ استان سرمایه‌گذاری واقعی انجام شود و به‌جای تعداد زیاد کارخانه سنگ‌بری، یک یا دو کارخانه بسیار خوب در راستای تولید سنگ با کیفیت و قابل رقابت در سطح جهانی باشد.

دلالی برای بیگانگان خیانت به کشور است

نماینده ولی‌‌فقیه در استان مرکزی بیان کرد: قطع یقین افرادی که از تولید داخلی کشور حمایت نمی‌کنند و تنها به فکر دلالی برای بیگانگان هستند، خیانتکار محسوب می‌شوند.

وی عنوان کرد: باید نظام پرداختی به واحدها منسجم شود تا جلوی انحرافات گرفته شود، اگر همین آلومینیوم در هر جای دیگر از جهان بود تاکنون 3 کارخانه همتای آن با ظرفیت تولید بالاتر ساخته شده بود.

واگذاری‌ها به‌صورت مشروط انجام شود

آیت‌الله دری‌ نجف‌آبادی با اشاره به لزوم برخورد با روند واگذاری‌ها گفت: زمانی که هپکو با 65 میلیارد تومان واگذار شد، درحالی که در همان سال 286 میلیارد تومان ماشین‌‍آلات فروخت، اما هم‌اکنون چه وضعیتی دارد، آونگان نیز با 12 و نیم میلیارد تومان واگذار شد این درحالی است که در همان زمان تنها 6 هزار تن آلومینیوم ساخته شده و ساخته نشده، بسته‌بندی شده و غیره وجود داشت، اما این کارخانه هم پس از آن به چه وضعی افتاد، برهمین اساس واگذاری‌ها باید به‌صورت مشروط انجام شود.

عباس قاسم پور
منبع: تسنیم
ارسال نظرات